SteM

Een greep uit de SteM- projecten

1e graad

     O₂-project:

- Breek de code

- robotica

- een app ontwikkelen

- Op zoek naar de dader: CSI

- programmeren met Arduino Uno

 

2e graad

- Van Pepper's ghost tot een hologram illusie

Hoe kunnen we objecten in een kamer zien, die er eigenlijk niet zijn? De leerlingen ontdekken de techniek om de illusie van een hologram te creëren. Dit gebeurt  via fysische wetten uit de optica en enkele wiskundige berekeningen. Het einddoel van dit project: de leerlingen maken zelf een Pepper’s ghost piramide om met behulp van een smartphone de illusie van een hologram op te wekken.  

 

- de thermometer van Galileo

 

3e graad

-  De Mandelbrot-set en fractalen: animatietechnieken van o.a. PIXAR

-  De wiskunde achter Google’s PageRank

-  Ooggestuurde interface (ontwikkeld door INNOVATION Lab - KULeuven)  

 

De leerlingen ontdekken eerst de elektriciteit in een oog om nadien zelf de nodige elektronische schakelingen te creëren waardoor ze in staat zijn om deze op te meten. Daarna leren ze programmeren om met deze signalen een computer aan te sturen. 

(Betrokken vakken : biologie, fysica, wiskunde, informatica)

-  Project : Katapult (ontwikkeld door INNOVATION Lab - KULeuven)

 

De leerlingen leren via praktische proeven over de samenstelling van polymeer composieten en het gebruik ervan in allerlei moderne technologieën. Ze testen de eigenschappen van deze materialen om nadien zelf een composiet te maken. Aan het einde van het project gebruiken ze hun zelfgemaakt composiet als katapult.

Welke materiaal lanceert het projectiel het verst?

(Betrokken vakken : chemie, fysica, wiskunde)

- Datalogging met Arduino

 

M.b.v. deze microcontroller worden de beginselen van het programmeren bijgebracht. Een zelfgemaakte schakeling stuurt sensoren, lampjes, een beeldscherm, een motor,..... aan.

- Cern in de klas:

Aan de hand van simulaties, wetenschappelijke artikels en filmpjes verkennen de leerlingen de werking van de grote deeltjesversneller LHC en zijn kathedralen van deeltjesdetectoren. Nadien gaan ze met data uit de CMS-detector botsingsexperimenten zelf analyseren op zoek naar het Higgs-deeltje (cfr Nobelprijs fysica 2013)