Toekomstige leerling

Onze leefregel

Een greep uit het schoolreglement

 

We beogen een vriendelijke, vlotte en stijlvolle omgang met elkaar om zo ieder de mogelijkheid te bieden om zich te ontplooien.  Het reglement wil daarom zowel bevestigend² (in overtreffende trap) als begrenzend zijn.  Hieronder  enkele fragmenten uit de leefregel.

Geen uniform wel stijlvolle kledij:

Iedereen krijgt de kans om zich naar eigen smaak te kleden.  We maken wel een onderscheid tussen school- en vrijetijdskledij. Loshangende of gescheurde broeken, te korte rokjes of bloesjes, te diepe decolletés, slordige sportschoenen of schoenen met te hoge hakken… zijn niet toegelaten. De jongens van de derde graad dragen in het schoolgebouw altijd een lange broek.

Geen overvloed aan prikkels, wel focus:

We willen zo veel mogelijk weren wat onze concentratie bij het leren en het aangenaam samenleven hindert.  Zo komt er ruimte om te kiezen voor wat echt belangrijk is.  Gadgets zoals  computerspelletjes en smartwatches horen op school niet thuis, rookgerei en sishapennen evenmin. Roken is uiteraard verboden.  We kiezen voor een duidelijk smartphonebeleid.  Deze toestellen dragen alleen bij tot echte communicatie  als ze bewust en dus met mate gebruikt worden.   Leerlingen met een zichtbare smartphone, al dan niet in werking, worden hierover aangesproken.  Dikwijls zal het toestel tot het einde van de lesdag op de prefectuur in bewaring gehouden worden.

Werk en ontspanning: alles op zijn tijd:

Het lesgebeuren is het hart van het schoolleven. Onder impuls van gedreven leerkrachten verkennen de leerlingen de boeiende wereld van taal, cultuur, wiskunde en wetenschap.  Lessen zijn kostbare leerkansen. Ze moeten gekoesterd worden. Daarom staan leerkrachten en leerlingen bij het begin van de les even rechtop. Het eerste en vijfde lesuur start met  een  kort bezinningsmomentje en natuurlijk wordt er tijdens de les niet zonder toestemming gepraat. Leerlingen worden wel uitgedaagd en aangemoedigd om vragen te stellen, want alleen zo kunnen ze stilaan leren hun eigen leraar te worden.  

Geen straf(studies), wel consequentiemomenten:

Wie naar school gaat, mag fouten maken, maar moet hier ook op een rechtvaardige manier op aangesproken kunnen worden.  Een opmerking, een reflectieopdracht of een strafstudie onderstrepen hoe belangrijk het is om afspraken te leren nakomen.  We spreken hier overigens niet meer van een strafstudie, we hebben het liever over een consequentie-moment.  Kleuters kun je misschien nog straffen, maar tieners leer je om de consequentie van hun daden te dragen.