
Toekomstige leerling
Latijn of moderne met uitdaging

Eerste leerjaar A
Latijn
Algemene en kennisgerichte vorming met aandacht voor talen, wiskunde en wetenschappen, aangevuld met Latijn en enkele lessen Grieks. Via het aanbod van een extra taal, nl. Latijn, worden leerlingen uitgedaagd te bouwen aan een stevige intellectuele, taalrijke, wiskundige en wetenschappelijke basis. Het vak Latijn is immers een goede voorbereiding voor een leer-vaardiger of plastischer brein.
Moderne
Algemene of kennisgerichte vorming met aandacht voor talen, wiskunde en wetenschappen met een extra uur voor wiskunde en Frans. Tijdens deze extra uren is er kans op verdieping of versterking. Bij de verdieping worden de leerlingen aangemoedigd om dieper op de leerstof in te gaan. Tijdens de lessen versterking krijgt de leerling dan weer iets meer tijd om de leer-stof in te oefenen. Wat niet lukte toch voor elkaar krijgen, ook dat is de uitdaging aangaan.
Wij zijn overtuigd van de vormende waarde van STEM. Om die reden kiezen wij ervoor om STEM aan te bieden aan alle leerlingen (ongeacht hun keuze voor L of M), weliswaar met eigen klemtonen. Op SJT spreken we van SteM.
Voor meer info verwijzen we u graag door naar de specifieke pagina's op de website over de SteMprojecten op school en onze visie op STEM
Voor meer informatie over de specifieke uitdagingen van de Latijnse en de Moderne kan u terecht op de infodagen en/of de open dag. Welkom!
Onze visie op SteM
Tweede leerjaar
We bieden in het tweede jaar drie richtingen (basisopties) aan: (1) Grieks-Latijn, (2) Latijn en (3) Moderne Talen-Wetenschappen.
In de richting Grieks-Latijn is er het aanbod van twee klassieke talen: Grieks en Latijn. De studie van deze twee talen vergroot de generieke (algemene) kennis van de leerling waardoor de leer-ling meer aangrijpingspunten krijgt voor een taalrijke, wiskundige en wetenschappelijke toe-komst. In deze richting met een hoog abstractieniveau wordt er ook voldoende verdiepingsleer-stof aangeboden. Deze leerlingen krijgen ook heel wat culturele kapstokken aangereikt.
In de richting Latijn wordt het abstract en theoretisch denken van de leerling versterkt, zowel via het vak Latijn, maar ook via de STEM-vakken, wetenschappen en wiskunde. Op deze manier is deze richting een goede basis voor verdere taalkundige, wetenschappelijke en wiskundige rich-tingen. Ook hier kan het extra taalvak Latijn zorgen voor een meer leervaardig brein.
In de richting Moderne Talen-Wetenschappen wordt ingezet op Nederlands en twee moderne vreemde talen (Frans en Engels). Bovendien krijgen deze leerlingen een extra pakket toegepas-te wetenschappen en STEM (wiskunde en wetenschappen). In het tweede jaar wordt er verster-king van wiskunde aangeboden en dit via een bijwerktraject. Daarnaast is er ook een vervolg op het vak taalanalyse (TA) van het eerste jaar. Hierdoor krijgt ook Nederlands als instructietaal het nodige gewicht en groeit het taalbewustzijn van de leerling.