SteM

1ste graad

2de graad

3de graad​

Een greep uit de SteM-initiatieven

1ste graad | Breek de code
 
Meer weergeven
1ste graad | Robotica
 
1ste graad | Een app ontwikkelen
 
1ste graad | Op zoek naar de dader: CSI
 

Hoe word ik een wetenschappelijk onderzoeker?

Een doos met schijnbaar willekeurige buisjes leidt tot inzicht in de abstractheid van een correct wetenschappelijk onderzoek.  In de tweede sessie wordt vertrokken vanuit twee concrete onderzoeksvragen. Door kritisch na te denken, een proefopstelling te bedenken en soms ook te gissen (en te missen), komen de leerlingen  tot een wetenschappelijk correcte oplossing.

Meer weergeven
1ste graad | Programmeren met Arduino Uno
 
Meer weergeven
 
2de graad | Thermometer van Galileo
2de graad | Van Pepper's ghost tot hologram illusie
 

Hoe kunnen we objecten in een kamer zien, die er eigenlijk niet zijn? De leerlingen ontdekken de techniek om de illusie van een hologram te creëren. Dit gebeurt  via fysische wetten uit de optica en enkele wiskundige berekeningen. Het einddoel van dit project: de leerlingen maken zelf een Pepper’s ghost piramide om met behulp van een smartphone de illusie van een hologram op te wekken.

Meer weergeven
3de graad | De Mandelbrot-set en fractalen
 
3de graad | De wiskunde achter Google’s PageRank
 
3de graad | Ooggestuurde interface
 

De leerlingen ontdekken eerst de elektriciteit in een oog om nadien zelf de nodige elektronische schakelingen te creëren waardoor ze in staat zijn om deze op te meten. Daarna leren ze programmeren om met deze signalen een computer aan te sturen. (Betrokken vakken : biologie, fysica, wiskunde, informatica)

 
3de graad | Katapult

De leerlingen leren via praktische proeven over de samenstelling van polymeer composieten en het gebruik ervan in allerlei moderne technologieën. Ze testen de eigenschappen van deze materialen om nadien zelf een composiet te maken. Aan het einde van het project gebruiken ze hun zelfgemaakt composiet als katapult. Welke materiaal lanceert het projectiel het verst? (Betrokken vakken : chemie, fysica, wiskunde)

3de graad | Datalogging met Arduino
 

M.b.v. deze microcontroller worden de beginselen van het programmeren bijgebracht. Een zelfgemaakte schakeling stuurt sensoren, lampjes, een beeldscherm, een motor,..... aan.

Meer weergeven
3de graad | Cern in de klas
 

Aan de hand van simulaties, wetenschappelijke artikels en filmpjes verkennen de leerlingen de werking van de grote deeltjesversneller LHC en zijn kathedralen van deeltjesdetectoren. Nadien gaan ze met data uit de CMS-detector botsingsexperimenten zelf analyseren op zoek naar het Higgs-deeltje (cfr Nobelprijs fysica 2013)