Een greep uit de SteM-initiatieven

1ste graad | Breek de code
 
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
1ste graad | Robotica
 
1ste graad | Een app ontwikkelen
 
1ste graad | Op zoek naar de dader: CSI
 

Hoe word ik een wetenschappelijk onderzoeker?

Een doos met schijnbaar willekeurige buisjes leidt tot inzicht in de abstractheid van een correct wetenschappelijk onderzoek.  In de tweede sessie wordt vertrokken vanuit twee concrete onderzoeksvragen. Door kritisch na te denken, een proefopstelling te bedenken en soms ook te gissen (en te missen), komen de leerlingen  tot een wetenschappelijk correcte oplossing.

press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
1ste graad | Programmeren met Arduino Uno
 
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
 
2de graad | Water challenge
2de graad | Van Pepper's ghost tot hologram illusie
 

Hoe kunnen we objecten in een kamer zien, die er eigenlijk niet zijn? De leerlingen ontdekken de techniek om de illusie van een hologram te creëren. Dit gebeurt  via fysische wetten uit de optica en enkele wiskundige berekeningen. Het einddoel van dit project: de leerlingen maken zelf een Pepper’s ghost piramide om met behulp van een smartphone de illusie van een hologram op te wekken.

press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
2de graad | Nerf challenge
 

 In dit SteMproject wordt onderzocht hoe ver een pijl geschoten kan worden met een nerfpistool. Heel wat leerstof voor fysica en wiskunde kwam hierbij aan bod. Een serieuze uitdaging waarbij de meeste leerlingen uiteindelijk het correcte antwoord konden geven. (Betrokken vakken : fysica, wiskunde)

20191106 STEMproject nerf (10).JPG
 
3de graad | De Mandelbrot-set en fractalen
 
3de graad | De wiskunde achter Google’s PageRank
 
3de graad | Ooggestuurde interface

De leerlingen ontdekken eerst de elektriciteit in een oog om nadien zelf de nodige elektronische schakelingen te creëren waardoor ze in staat zijn om deze op te meten. Daarna leren ze programmeren om met deze signalen een computer aan te sturen. (Betrokken vakken : biologie, fysica, wiskunde, informatica)

3de graad | Datalogging met Arduino
 

M.b.v. deze microcontroller worden de beginselen van het programmeren bijgebracht. Een zelfgemaakte schakeling stuurt sensoren, lampjes, een beeldscherm, een motor,..... aan.

press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
3de graad | Cern in de klas
 

Aan de hand van simulaties, wetenschappelijke artikels en filmpjes verkennen de leerlingen de werking van de grote deeltjesversneller LHC en zijn kathedralen van deeltjesdetectoren. Nadien gaan ze met data uit de CMS-detector botsingsexperimenten zelf analyseren op zoek naar het Higgs-deeltje (cfr Nobelprijs fysica 2013)