Toekomstige leerling

uitdaging

1ste jaar

 

De uitdagende, vakoverschrijdende projecten combineren de typische SteM- ingrediënten uit Wiskunde, Ict en Techniek  ( = Lab WIT) met proeven van wetenschappelijk onderzoek uit WETenschappen ( = Lab WET). Ook creatief aan de slag gaan met taal (bijv. een beeldverhaal schrijven, expressie, improvisatie) komt aan bod in het Lab TAAL.  Het aanbod is dus ruim en divers. Er valt immers nog zo veel te ontdekken.  Echt kiezen tussen wiskunde, wetenschappen of talen kan ook later nog.

 

Kraak de code:

In 4 lesuren maken de leerlingen kennis met de geheimen van de cryptografie en leren ze boodschappen in geheimtaal te ontcijferen. In het praktijkgedeelte maken ze zelf een brandkastje.

 

Robotica:

Zijn robots de toekomst? We laten onze leerlingen alvast kennismaken met de LEGO-robots. Via een eenvoudig besturingsprogramma worden ze geprogrammeerd om een parcours af te leggen.

PROJECTEN 

SteM

Hoe word ik een wetenschappelijk onderzoeker?

Een doos met schijnbaar willekeurige buisjes leidt tot inzicht in de abstractheid van een correct wetenschappelijk onderzoek.  In de tweede sessie wordt vertrokken vanuit twee concrete onderzoeksvragen. Door kritisch na te denken, een proefopstelling te bedenken en soms ook te gissen (en te missen), komen de leerlingen  tot een wetenschappelijk correcte oplossing.

CSI@school:

We wagen ons aan forensisch onderzoek. We onderzoeken eigen vingerafdrukken, bekijken haarvezels microscopisch en leren wat een verbrandingsproef vertelt over de oorsprong van (kleding)vezels.

Rondom de vijver:

We  duiken onder in de leefwereld van waterdiertjes en bepalen de chemische waterkwaliteit van onze eigen schoolvijver.

M&M

 

Verhalen van vroeger en nu: mythen en legenden

We onderzoeken waarom mensen mythen en legenden vertellen. Aan de hand van mythen van de Maya’s en de Aboriginals speuren we ook naar gelijkenissen met de verhalen die in onze christelijke traditie bestaan.

Aan de hand van krantenartikels en websites onderzoeken we de waarheid achter hedendaagse verhalen, zoals het ‘monster van Loch Ness’, de Bermudadriehoek’ of de Yeti.

 

Op de vlucht

We zoeken de actualiteit op met dit thema. Waarom gaan mensen op de vlucht? Waar komen ze vandaan? Waar vluchten ze naartoe? Is de vluchtelingencrisis een hedendaags probleem of kende Europa in het verleden vergelijkbare crisissen? We gaan in gesprek met vluchtelingen die in Turnhout terechtkwamen en we volgen zelf een ‘virtuele’ vluchtroute.

 

Boek vs film

Is het boek beter dan de film of is de film beter dan het boek? We onderzoeken het aan de hand van ‘Koning van Katoren’, een klassieker uit de jeugdliteratuur. We lezen het boek, bekijken de film en gaan dan vergelijken. Welke zijn de verschillen tussen boek en film? Waarmee houdt een regisseur rekening bij de verfilming? Welke keuzes zouden we zelf maken? Hoe zou onze filmtrailer eruit zien?

 

2de jaar

 

Het betreft 2 uur Wetenschappelijk Werk (WW) en 2 uur Socio-economische Initiatie (SEI). Binnen deze vakken worden de leerlingen uitgedaagd via projecten hun onderzoeksvaardigheden verder te ontwikkelen.

SteM

Project Arduino

Nadat de leerlingen kennis maakten met serie- en parallelschakelingen brengen ze dit in de praktijk met een Arduino: een kleine computer die fysieke componenten kan aansturen. Binnen de kortste keren kunnen de leerlingen een verkeerslicht aansturen!